ΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ - ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΟΣΟ ΤΟ ΦΩΣ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ

Γ.ΒΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: ΑΥΞΗΣΗ… ΛΟΥΚΕΤΩΝ ΣΕ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ

Δραματική έκκληση στην Πολιτεία, ώστε να αναλάβει δράση για τους χιλιάδες ανελκυστήρες που λειτουργούν χωρίς άδεια, μα το χειρότερο, χωρίς συντήρηση, απευθύνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εγκαταστατών Συντηρητών Ανελκυστήρων, κ. Γιώργος Βλασόπουλος, μιλώντας στον «Η». Όπως αποκαλύπτει, τον τελευταίο χρόνο, παρατηρείται ραγδαία αύξηση των περιπτώσεων κλεισίματος των ανελκυστήρων, λόγω αδυναμίας των ενοίκων να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές απαιτήσεις της μηνιαίας συντήρησης.

Σε κάθε πολυώροφη οικοδομή η εγκατάσταση που καθημερινά «δίνει εξετάσεις» είναι ο ανελκυστήρας. Ποια είναι η συμβολή των επαγγελματιών εγκαταστατών ανελκυστήρων σε αυτό το τμήμα της κτιριακής υποδομής;

Ο ανελκυστήρας είναι ένα μεταφορικό μέσο, και όπως όλα τα μέσα, είναι πολύ σημαντικό να φροντίζουμε για την υγιεινή και την ασφάλεια των επιβατών του. Αν δεν συντηρηθεί μία φορά το μήνα, όπως προβλέπεται και από την ισχύουσα νομοθεσία, θα προκύψουν σημαντικά προβλήματα ασφάλειας. Υπάρχουν πάρα πολλά σημεία στον ανελκυστήρα που σε κάθε συντήρηση ελέγχουμε, όπως π.χ. τις απορρυθμίσεις, ή πιθανές βλάβες που μπορεί να αποφέρουν εγκλωβισμούς. Να πούμε πάντως εδώ ότι με βάση διεθνείς στατιστικές, οι ανελκυστήρες είναι το πιο ασφαλές μεταφορικό μέσο.

Στην Ελλάδα υπάρχουν τέτοιες αντίστοιχες μελέτες;

Δυστυχώς, παρά το γεγονός ότι διαρκώς ως ομοσπονδία ζητάμε να μας έρχονται στοιχεία για ατυχήματα, σοβαρές βλάβες ή και δυστυχήματα σε ανελκυστήρες από την Πολιτεία, το αρμόδιο υπουργείο δεν ασχολείται με αυτό το θέμα και φυσικά δεν μας στέλνε κανένα τέτοιο στοιχείο.  Εμείς το μόνο που μπορούμε να κάνουμε, είναι μέσω του κλάδου και των συναδέλφων να συλλέγουμε όσα στοιχεία μπορούμε πάνω σε θέματα ασφαλείας.

Ποιες αιτίες κυρίως προκαλούν τα προβλήματα ασφάλειας και βλαβών στους ανελκυστήρες;

Οι ανελκυστήρες που δεν εκσυγχρονίζονται ανά τακτό χρονικό διάστημα δημιουργούν πολλά προβλήματα. Δηλαδή, δεν αλλάζουν οι κινητήριοι μηχανισμοί, δεν αλλάζουν οι περιοριστήρες ταχύτητας, δεν αντικαθίσταται η λεγόμενη αρπάγη του αλεξίπτωτου, ώστε σε περίπτωση ελεύθερης πτώσης του θαλάμου, να φρενάρει και να σταματήσει έγκαιρα, χωρίς πρόσκρουση στον πυθμένα, αποτρέποντας τα επώδυνα αποτελέσματα στους χρήστες. Επίσης άλλα θέματα αφορούν τα συστήματα προμαντάλωσης και ασφάλισης των εξωτερικών θυρών, όπως βέβαια και η αναβάθμιση στο ηλεκτρολογικό υλικό και τους ηλεκτρικούς πίνακες χειρισμού, νέας τεχνολογίας, τα λεγόμενα inverter, που εκτός από «ξεκούραστη» λειτουργία στον ανελκυστήρα, προσφέρουν παράταση χρόνου ζωής στον κινητήριο μηχανισμό, καλύτερη απόδοση και εξοικονόμηση ενέργειας που φτάνει στο 35%-40%. Μια άλλη εργασία που συνήθως παραβλέπεται είναι η τοποθέτηση αποσβεστήρων κρούσεως στον πυθμένα, σε περίπτωση πρόσκρουσης.

Υπάρχουν κάποια χρονικά όρια μέσα στα οποία πρέπει να γίνουν όλες αυτές οι εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης;

Να πούμε ότι από το 1988 είναι υποχρεωτικές τέτοιες παρεμβάσεις στους ανελκυστήρες. Ειδικά στους ανελκυστήρες του Δημοσίου ή εξυπηρέτησης ευρύτερου κοινού –όπως νοσοκομεία, σχολεία, δημόσια κτίρια κ.α., όλες αυτές οι εργασίες αναβάθμισης και τα εξαρτήματα έπρεπε να έχουν εγκατασταθεί με καταληκτική ημερομηνία το 2009! Από τότε, λοιπόν, το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης κωφεύει και μάλιστα για τους ανελκυστήρες στα δικής της ευθύνης κτίρια. Το 2010 ήταν η καταληκτική ημερομηνία για τα κτίρια που διέθεταν ανελκυστήρες άνω των 30 ετών, και το 2011 έληξε το όριο για τα κτίρια που εγκατέστησαν ανελκυστήρες με το σύστημα της προέγκρισης. Εδώ βέβαια να αναφέρω και το τραγελαφικό, ότι η ίδια η Πολιτεία έδωσε παράταση ως το Δεκέμβριο του 2012 στα κτίρια που διέθεταν παράνομους ανελκυστήρες! Δηλαδή, την πιο ευνοϊκή μεταχείριση είχαν οι μη αδειοδοτημένοι ανελκυστήρες!

Πόσοι είναι σήμερα οι εγκατεστημένοι ανελκυστήρες στη χώρα μας;

Εμείς εκτιμούμε ότι είναι περίπου 750.000, ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης αντιτείνει ότι είναι μόλις 400.000! Αυτή η διαφορά που υπάρχει στα επίσημα στοιχεία, κατά τη γνώμη της ομοσπονδίας μας, μπορεί να αποτελέσει αφορμή για να δημιουργήσουμε άμεσα στον κλάδο μας 5500 θέσεις εργασίας, με βάση οικονομοτεχνική μελέτη που έχουμε εκπονήσει, και μάλιστα, χωρίς να απαιτηθεί η παραμικρή αλλαγή στο υφιστάμενο καθεστώς εργασίας. Επιπλέον τα ασφαλιστικά ταμεία θα έχουν έσοδα 4 εκατ. ευρώ, τα δημόσια ταμεία από 33 εκατ. ευρώ ετησίως από ΦΠΑ αλλά και 26% από το σημερινό φορολογικό καθεστώς των επιχειρήσεων. Επομένως, τα πλεονεκτήματα είναι πολλά. Οι 5500 αυτοί εργαζόμενοι στον κλάδο θα μπορούν να απασχοληθούν στις 300-350 χιλιάδες ανελκυστήρες που δεν είναι σήμερα νόμιμοι και που είτε δε συντηρούνται, είτε συντηρούνται παράνομα, μπορεί επίσης να μην υπάρχουν και φορολογικά στοιχεία και δεν γνωρίζουμε εάν πληρούν τις διατάξεις ασφαλείας. Μάλιστα, αυτοί οι ανελκυστήρες βρίσκονται και σε δημόσια κτίρια τα οποία δεν έχουν οικοδομική άδεια άρα ούτε άδεια και για ανελκυστήρες, αλλά και σε πολλά κυρίως μικρά ιδιωτικά κτίρια.  

 Απέναντι σε αυτό το αίτημά σας τι απαντά η Πολιτεία;

Είναι κλαδικό σας αίτημα αυτό και δε μας αφορά, μας απάντησαν από το υπουργείο. Δηλαδή, το γεγονός ότι υπάρχουν χιλιάδες ανελκυστήρες χωρίς άδεια, και λειτουργούν παράνομα, δεν απασχολεί ως φαίνεται ούτε το υπουργείο Ανάπτυξης, ούτε το Οικονομικών.

Σε πολλά κτίρια, κατοικίας, αλλά και γραφείων, πλέον έχουν σταματήσει τα καλοριφέρ, αφού δεν υπάρχουν χρήματα στους πολίτες ούτε για τη συντήρηση των καυστήρων ούτε για αγορά πετρελαίου. Στον κλάδο των ανελκυστήρων έχουμε ανάλογα φαινόμενα;  

Δυστυχώς τον τελευταίο χρόνο, παρατηρείται εκτός από τις μειώσεις που είχαμε τα τρία τελευταία χρόνια στην αμοιβή της μηνιαίας συντήρησης –μιλάω για τα νόμιμα γραφεία, με τα προβλεπόμενα άτομα προσωπικού- αυξάνονται ραγδαία οι περιπτώσεις κλεισίματος των ανελκυστήρων, λόγω αδυναμίας των ενοίκων να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές απαιτήσεις της μηνιαίας συντήρησης. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις, που μετά το σφράγισμα ενός ανελκυστήρα από το συνεργείο συντήρησης, να επεμβαίνει κάποιος από το κτίριο και να τον παραβιάζει, θέτοντάς τον παράνομα σε επαναλειτουργία, χωρίς την άδεια του συντηρητή! Εδώ πλέον διακυβεύεται η ασφάλεια των επιβατών του ανελκυστήρα και η Πολιτεία δεν γνωρίζει ποια είναι η έκταση που έχει λάβει το φαινόμενο. Είναι επιτακτική ανάγκη, λοιπόν, η Πολιτεία να παρέμβει και να διασφαλίσει ότι κανένας καταγεγραμμένος ανελκυστήρας δεν μπορεί να λειτουργεί εφόσον δεν συντηρείται όπως προβλέπεται.

Με βάση και όσα μας είπατε, ποια είναι η εικόνα της αγοράς ανελκυστήρων τρία χρόνια μετά το πρώτο μνημόνιο;

Λόγω της οικονομικής κρίσης, δεν υπάρχουν πλέον νέες οικοδομές, όπως είναι γνωστό, και αυτό αποτελεί ένα μεγάλο πλήγμα για τον κλάδο των ανελκυστήρων. Όσον αφορά λοιπόν, την εγκατάσταση νέων ανελκυστήρων, θα έλεγα πως η πτώση τζίρου ανέρχεται και στο 95%! Πολλές επιχειρήσεις του κλάδου αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο, ενώ ακόμα περισσότεροι εργαζόμενοι σε αυτές απολύθηκαν. Όσον αφορά τις εργασίες αναβάθμισης, από το 2010 και μετά, η μείωση του τζίρου μας ανέρχεται στο 70%, λόγω της ζοφερής οικονομικής κατάστασης που επικρατεί στον κόσμο. Φυσικά, και η αμοιβή της συντήρησης δέχτηκε πλήγμα, καθώς με βάση τα στοιχεία μας μειώθηκε κατά 30-40% για το ίδιο διάστημα. Εδώ διακρίνουμε δύο τρόπους μείωσης, ο ένας αφορά τη μηνιαία αμοιβή της συντήρησης και ο άλλος σχετίζεται με την απαίτηση διαχειριστών να γίνονται πιο αραιά διαστήματα οι τακτικές συντηρήσεις, π.χ. ανά δύο μήνες. Να υπενθυμίσω τέλος ότι ως κλάδος έχουμε απορροφήσει και τις δύο παλιότερες αυξήσεις ΦΠΑ στον κλάδο μας, τις οποίες δεν τις περάσαμε στον τελικό χρήστη.  Με βάση όλα τα παραπάνω, τα χρέη που έχουν συσσωρεύσει οι επιχειρήσεις του κλάδου διαρκώς αυξάνονται, ενώ είναι τραγικό ότι πολλοί συνάδελφοι δεν πληρώνουν ούτε τις εισφορές τους στον ΟΑΕΕ, με αποτέλεσμα να είναι ανασφάλιστοι.

Σε μια τέτοια περίπτωση, εάν συμβεί ατύχημα, ποιος θα κατηγορηθεί ως υπαίτιος;

Ασφαλώς ο συντηρητής θα κατηγορηθεί, διότι είναι υποχρεωμένος να έχει το υπογεγραμμένο το βιβλιάριο μηνιαίας παρακολούθησης στην πολυκατοικία και να διενεργεί την τακτική συντήρηση στο προβλεπόμενο διάστημα του ενός μηνός, ενώ εάν πρόκειται για κτίρια δημόσιου ενδιαφέροντος, το διάστημα είναι ακόμα μικρότερο, συγκεκριμένα δύο φορές το μήνα.   

Δηλαδή, η σημερινή κατάσταση είναι ασφυκτική για τον κλάδο…

Οι κυβερνώντες ως οσφυοκάμπτες, διεκπεραιώνον μια ευρωπαϊκή πολιτική που θέλει το ένα εκατομμύριο της κατά τα άλλα «ραχοκοκαλιάς της ελληνικής οικονομίας» των ΜΜΕ να περικοπούν άγρια και να περιοριστούν σε 300.000. Όλες οι υπάρχουσες δουλειές να περάσουν στα χέρια 5-6 μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών του χώρου, δημιουργώντας ένα νέου τύπου λόμπι.  

Η ειδικότητα του τεχνίτη ανελκυστήρων διδάσκεται σήμερα στην εκπαίδευση;

Δυστυχώς, είναι μία από τις 42 συνολικά ειδικότητες που καταργήθηκαν μετά την διαθεσιμότητα 2500 περίπου εκπαιδευτικών στα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ και αυτό είναι ολέθριο. Διότι όποιος θέλει πλέον να μάθει το επάγγελμά μας θα πρέπει να πληρώσει σε ιδιωτική σχολή.

Το πρόσφατο ΠΔ του 2013 βελτίωσε το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο όσον αφορά την εγκατάσταση ανελκυστήρων; Τι αλλαγές επέφερε στα επαγγελματικά δικαιώματά σας;

Το ΠΔ είναι προπομπός για τον αφανισμό του εγκαταστάτη από τη χώρα. Δεν αναφέρεται στα επαγγελματικά δικαιώματα αλλά στη διαβάθμιση των επαγγελματικών προσόντων, καθορισμό ειδικοτήτων, στον τρόπο εκτέλεσης συντήρησης και επισκευής, ενώ θέτει και προϋποθέσεις άσκησης δραστηριότητας από φυσικά πρόσωπα. Το ΠΔ εισάγει την έννοια της «αναγγελίας» επαγγελματικής δραστηριότητας. Αυτό κατά τη γνώμη μας, είναι κατάφωρη παραβίαση του  ΦΕΚ 63 της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 123 του 2010, η οποία λέει «αναγγέλλω την επαγγελματική μου άδεια και όχι κάνω αναγγελία της επαγγελματικής μου δραστηριότητας. Διότι στην οδηγία 123 της ΕΕ αναφέρεται ότι «τα τεχνικά επαγγέλματα είναι επιτακτικού εθνικού συμφέροντος και διέπονται από επαγγελματική άδεια. Συνεπώς εδώ διαστρεβλώνεται και καταστρατηγείται η ευρωπαϊκή οδηγία που απαιτεί επαγγελματική άδεια για τον τεχνικό. Δεν υπάρχει λοιπόν η έννοια της αναγγελίας επαγγέλματος αλλά αναγγελία επαγγελματικής άδειας

 

 

ΠΡΟΣΩΠΑ

Η ΟΥΡΑΝIΑ ΓΕΩΡΓΟΥΤΣAΚΟΥ, ΓΕΝΙΚH ΓΡΑΜΜΑΤEΑΣ ΤΗΣ LIGHTINGEUROPE, ΜΙΛA ΣΤΟ ΤΕYΧΟΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡIΟΥ

«Την αξία του σωστού φωτισμού πρέπει να την βιώσεις για να την καταλάβεις» υπογραμμίζει....

ΝIΚΟΣ ΜΠΡΙΝIAΣ CHIEF COMMERCIAL OFFICER ΤΗΣ EDISION HELLAS

Η Εdision Hellas είναι εταιρεία αποκλειστικά για χονδρική πώληση σε δίκτυο καταστημάτων συνεργατών στην ελληνική και παγκόσμια αγορά....

ΜΑΡIΑ ΚΑΠΕΛAΚΗ COUNTRY MANAGER ΤΗΣ DEVOLO ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛAΔΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚYΠΡΟ

Η devolo είναι από τις μεγαλύτερες εταιρείες που διαθέτουν προϊόντα για μεταφορά σήματος ΙΡ μέσω ηλεκτρικού ρεύματος, ευρέως γνωστά ως Powerline....

Κλείσιμο [X]