ΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ - ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΟΣΟ ΤΟ ΦΩΣ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ

Ο "Πυρφόρος ΙΙ" στην Elec.tec 2018

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΕ ΤΟΝ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΟ «ΠΥΡΦΟΡΟ ΙΙ»

Η ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ» ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΜΙΛΑ ΣΤΟΝ «ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΟ»

Συναντήσαμε κάποια μέλη της ομάδας «Προμηθέας» που έχει σχεδιάσει και κατασκευάσει εξ’ ολοκλήρου το ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο «Πυρφόρος ΙΙ» στο MEC Παιανίας, στο πλαίσιο της έκθεσης «Elec.Tec 2018». Μιλήσαμε για την ιστορία του φουτουριστικού οχήματος, που έκλεψε τις εντυπώσεις στην έκθεση, για τα μελλοντικά σχέδια και την αφοσίωση της ομάδας στην εξέλιξή του. Μαζί τους κάναμε ένα ταξίδι, στο όχι και τόσο μακρινό, όπως φαίνεται, μέλλον, όπου θα έχει συντελεστεί η μεγάλη επανάσταση στις μετακινήσεις. Ας δούμε τι μας είπαν.
 

Το όνομά του είναι «Πυρφόρος». Ποια είναι εν συντομία η ιστορία του πρωτοποριακού αυτού ηλεκτρικού οχήματος;

Μάρκος Διοματάρης: Το όνομά του είναι εμπνευσμένο από σύμβολο του Ε.Μ.Π., τον Προμηθέα πυρφόρο. Η ομάδα δημιουργήθηκε το 2009  από διδακτορικούς και προπτυχιακούς με σκοπό τη συμμετοχή στο διεθνή διαγωνισμό εξοικονόμησης ενέργειας Shell Eco Marathon. Το πρώτο όχημα ονομάστηκε «Πυρφόρος Ι» και ο σκελετός του μας παραχωρήθηκε από το λύκειο Χίου. Το κινητήριο σύστημα χρησιμοποιούσε κυψέλη υδρογόνου ως πηγή ηλεκτρικής ενέργειας για τον ηλεκτρικό κινητήρα που κατασκεύασε η ομάδα. Το 2014 η ομάδα έκανε ένα μεγάλο βήμα περνώντας στην επόμενη γενιά σχεδιάζοντας και κατασκευάζοντας τον «Πυρφόρο ΙΙ». Κάθε κομμάτι του οχήματος σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου από τα μέλη της ομάδας. Αυτά τα 10 χρόνια η ομάδα έχει αποσπάσει πολλές διακρίσεις. Κάποιες από τις πιο σημαντικές ήταν το πανελλήνιο ρεκόρ εξοικονόμησης καυσίμου, βραβείο τεχνολογικής καινοτομίας, επικοινωνιακής στρατηγικής, ομαδικού πνεύματος.

Πώς θα περιγράφατε με απλά λόγια τη λειτουργία του;

Μαρία Καλογεροπούλου: Ο «Πυρφόρος ΙΙ» είναι ένα καθαρά ηλεκτροκίνητο όχημα. Τροφοδοτείται από μια συστοιχία επαναφορτιζόμενων μπαταριών λιθίου και έχει αυτονομία 17-20 km όταν κινείται με μέση ταχύτητα 35 km/h. Η τελική ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει είναι 85 km/h. Πρόκειται για ένα τρίτροχο όχημα με δύο μπροστινούς και έναν οπίσθιο τροχό εντός του οποίου βρίσκεται προσαρμοσμένος ο κινητήρας (τεχνολογία in-wheel). Ο κινητήρας, οι μπαταρίες καθώς και όλα τα κυκλώματα που συμβάλλουν στην κίνηση του οχήματος είναι συγκεντρωμένα στο πίσω μέρος του και απομονωμένα από το κάθισμα του οδηγού για λόγους ασφαλείας.

Το πλέον εντυπωσιακό χαρακτηριστικό των οχημάτων μας είναι ότι κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου από εμάς, από τη σχεδίαση του κελύφους, του σασί, του τιμονιού, του καθίσματος και του κινητήρα και την υλοποίησή τους με ποικίλες τεχνικές, μέχρι τη μελέτη, το σχεδιασμό και την υλοποίηση των ηλεκτρικών κυκλωμάτων του. Μέσω διαρκών βελτιστοποιήσεων έχουμε επιτύχει το βάρος του οχήματός μας να μην ξεπερνά τα 35 κιλά. «Ο Πυρφόρος ΙΙ» έχει σχεδιαστεί με πρότυπο τη σταγόνα -που έχει το πιο αεροδυναμικό σχήμα στη φύση- και μπορεί να διανύσει την απόσταση Αθήνα-Θεσσαλονίκη με κόστος 0.1€ και προφανώς με μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Σχεδιάζετε αλλαγές στη λειτουργία και τη σχεδίασή του; Θα πάμε στον «Πυρφόρο ΙΙΙ»;

Ιάκωβος Κυριάκος: Οι προσδοκίες της ομάδας μας παραμένουν και φέτος υψηλές, στοχεύοντας τόσο στα εκτός πίστας βραβεία όσο και σε υψηλή κατάταξη. Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο τα υποσυστήματα του οχήματός μας και να προβούμε σε αλλαγές και βελτιστοποιήσεις, καθώς ο ανταγωνισμός είναι πολύ ισχυρός. Ως εκ τούτου, πρωταρχικός στόχος για τη φετινή μας προσπάθεια είναι η αλλαγή του ηλεκτρικού  κινητήρα από σύγχρονο τριφασικό AC μονίμων μαγνητών σε brushless DC, βελτιστοποιημένο για την πίστα στην οποία θα διαγωνιστούμε. Επιπλέον, στοχεύουμε στην αντικατάσταση των μπαταριών του «Πυρφόρου ΙΙ» με νέες πιο εξελιγμένες μπαταρίες ιόντων λιθίου (Li-Ion), για την εξοικονόμηση βάρους και την βελτίωση της απόδοσης. Ακόμα, αναβαθμίζονται και αντικαθίστανται διάφορα υποσυστήματα του οχήματος, όπως ο inverter και το σύστημα  τηλεμετρίας, τόσο για ερευνητικούς λόγους όσο και για την αύξηση της απόδοσης του οχήματος.

Όσον αφορά την μηχανολογική αναβάθμιση του «Πυρφόρου», φέτος στοχεύουμε στη δημιουργία ενός οχήματος φιλικού και άνετου προς τον οδηγό. Για το λόγο αυτό, κατασκευάστηκε ελαφρύτερη και πιο εργονομική θέση, ενώ παράλληλα σχεδιάστηκε νέο και πιο άνετο τιμόνι. Επίσης, στους φετινούς στόχους είναι η υλοποίηση ενός σταθερότερου και ασφαλέστερου συστήματος διεύθυνσης καθώς και η ενίσχυση ορισμένων σημείων του κελύφους.

Η υλοποίηση όλων των ανωτέρω στόχων και εργασιών θα αποτελέσει το πρώτο βήμα για την κατασκευή του «Πυρφόρου ΙΙΙ», η οποία ευελπιστούμε να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί την επόμενη χρονιά, έτσι ώστε το 2019 να διαγωνιστούμε με ένα νέο όχημα.

Τι προσδοκίες έχετε από τους διαγωνισμούς που αναμένεται να συμμετάσχει το όχημα;

Αγγελική Κυριλλοπούλου: Κάθε χρόνο η ομάδα μας συμμετέχει στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό Shell Eco Marathon, ο οποίος αφορά στην εξοικονόμηση ενέργειας. Έχοντας μια συγκεκριμένη πίστα και ένα χρονικό περιθώριο, στόχος μας είναι η κατανάλωση της ελάχιστης δυνατής ενέργειας. Κάθε χρόνο καταφέρνουμε να συναγωνιζόμαστε επάξια ανάμεσα σε 50 ομάδες της ίδιας κατηγορίας, με αποκορύφωμα την 10η θέση που λάβαμε το 2015, με κατανάλωση που αντιστοιχούσε στην απόσταση Αθήνας-Θεσσαλονίκης με 0.1€! Φέτος, έχοντας νέο κινητήρα και μεγαλύτερη τεχνογνωσία στοχεύουμε σε μία υψηλότερη επίδοση που θα μας φέρει πιο κοντά στις πρώτες θέσεις.

 Παράλληλα, διαγωνιζόμαστε σε 5 βραβεία εκτός πίστας ανάμεσα σε 200 περίπου ομάδες, ανεξαρτήτως κατηγορίας. Τα προαναφερθέντα αφορούν στην Τεχνική Καινοτομία, την Ασφάλεια, την Επικοινωνιακή Στρατηγική, το Design και το Ομαδικό Πνεύμα. Αυτή την περίοδο εργαζόμαστε σε ένα πρωτοπόρο σύστημα ασφαλείας για την οδηγό. Επίσης η ομάδα των Δημοσίων Σχέσεων δουλεύει σκληρά για να φέρει εις πέρας «δοκιμασίες» που ανατίθενται από τους κριτές και αφορούν στο βραβείο Επικοινωνιακής Στρατηγικής. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ομάδας μας έχει σταθερή παρουσία στα παραπάνω βραβεία λαμβάνοντας κάθε χρόνο είτε την πρώτη είτε την δεύτερη θέση σε ένα ή περισσότερα. Έτσι και φέτος, είμαστε σίγουροι ότι θα φανεί η δουλειά και η προσπάθειά μας και ελπίζουμε να ανταμειφθεί!

Πιο εντυπωσιακό ωστόσο από τα επιτεύγματα του Πυρφόρου μοιάζει το πείσμα και η αποφασιστικότητά των μελών της ομάδας να οδηγήσει το εγχείρημα παραπέρα μέσα σε ένα εξαιρετικά δύσκολο περιβάλλον, κυρίως από την άποψη της χρηματοδότησης του Project. Τι είναι αυτό που σας κρατάει αφοσιωμένους στον «Πυρφόρο»;

Γιώργος Παπαθεοδώρου: Σίγουρα οι διαθέσιμοι πόροι δηλαδή τα υλικά και η χρηματοδότηση καθιστούν το project ιδιαίτερα απαιτητικό. Δεν είναι σπάνιο φαινόμενο άλλωστε για ένα μέλος της ομάδας να μένει πίσω στις υποχρεώσεις του είτε απέναντι στη σχολή είτε σε προσωπικό επίπεδο. Προσωπικά, ένας λόγος που πιστεύω πως κρατάει τα μέλη αφοσιωμένα στην δουλειά τους, άσχετα με τις δυσκολίες, είναι το «κέρδος» που εισπράττουν από αυτήν. Οι γνώσεις που αποκτά κάποιος από την κατασκευή ενός ηλεκτρικού οχήματος με σκοπό την συμμετοχή του σε πανευρωπαϊκούς αγώνες δεν συγκρίνονται με αυτές που έχει η σχολή μας τη δυνατότητα να προσφέρει αλλά ούτε και με αυτές που κάποιος μπορεί να αποκτήσει μελετώντας. Φυσικά αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι πρώην μέλη της ομάδας έχουν καταλάβει ανταγωνιστικές θέσεις στην αγορά της αυτοκινητοβιομηχανίας σε όλο τον κόσμο. Αυτό και μόνο ίσως θεωρείται από κάποια μέλη ικανός λόγος για να ασχοληθούν με την ομάδα και εννοώ προφανώς την επαγγελματική εξέλιξη που προσφέρει.

Ακόμη, από τους λόγους που κάποιος μένει αφοσιωμένος στην ομάδα, δεν θα μπορούσε να λείπει το πάθος. Το πάθος που όλοι από εμάς σαν μηχανικοί έχουμε σε κάποιο βαθμό για την επιστήμη μας, την εξοικονόμηση ενέργειας, την προστασία του περιβάλλοντος, τους αγώνες αυτοκινήτων και το συναγωνιστικό πνεύμα. Ένας συνδυασμός των λόγων αυτών πιστεύω πως μας κάνει να αισθανόμαστε σαν μία μεγάλη οικογένεια.

Αν κάναμε μια προβολή στο μέλλον, πώς θα περιγράφατε τον «Πυρφόρο» σε 20 χρόνια;  Σε ποιους δρόμους, ποιας πόλης κυκλοφορεί; Τι επανάσταση θα φέρει στη ζωή μας η διάδοση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου; Πόσο μακριά ή κοντά είναι αυτή; Με ποιες άλλες εξελίξεις θα πάει μαζί;

Στέλιος Προκοπίου: Κοιτώντας στο μέλλον ο Πυρφόρος θα είναι ένα πλήρως τεχνολογικά εξελιγμένο και ασφαλές όχημα που θα στοχεύει στην ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης και την διευκόλυνση της καθημερινής ζωής με απώτερο σκοπό να είναι προσιτός σε όλο τον κόσμο. Ένα φουτουριστικό όχημα σαν τον «Πυρφόρο» θα θέλαμε να γεμίσει και να ομορφύνει τους δρόμους κάθε πόλης διευκολύνοντας την μετακίνηση κάθε ατόμου. Σε κάθε περίπτωση, η διάδοση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα επιφέρει μια τρομακτική επανάσταση σε κάθε τομέα της καθημερινής μας ζωής. Αθόρυβα και με μηδενικούς ρύπους χωρίς καμία επίπτωση στην απόδοση και την λειτουργικότητα όπως έχει αποδείξει επανειλημμένα η Tesla. Δεν είναι απλώς κοντά, συμβαίνει αυτή τη στιγμή όπως μπορούμε να αντιληφθούμε από τη ραγδαία εξέλιξη των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων καθώς και φορτηγών που δείχνουν πως δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στις δυνατότητες των ηλεκτρικών κινητήρων και οχημάτων.

Η επανάσταση αυτή είναι ο προπομπός μιας πολύ ευρύτερης επανάστασης για τη μετακίνηση. Ήδη έχουν αρχίσει να γίνονται σχέδια για ηλεκτροκίνητα πλοία καθώς και αεροπλάνα γεγονός που προδίδει τις δυνατότητες των ηλεκτροκινητήρων. Το γεγονός αυτό θα πυροδοτήσει μια νέα εποχή για την μετακίνηση καθώς και για τον πλανήτη μιας και η χρήση ηλεκτροκινητήρων θα δώσει την δυνατότητα για αποτελεσματική μείωση των καυσαερίων και της ρύπανσης του περιβάλλοντος.

Μίλησαν στον «Η» τα μέλη της ομάδας «Πυρφόρος»: Μάρκος Διοματάρης (Ομάδα Ηλεκτρολογικών), Μαρία Καλογεροπούλου (Υπεύθυνη PR-FR), Ιάκωβος Κυριάκος (Υπεύθυνος Ηλεκτρολογικών), Αγγελική Κυριλλοπούλου (Οδηγός), Γιώργος Παπαθεοδώρου (Ομάδα Κινητήρα), Στέλιος Προκοπίου (Υπεύθυνος Μηχανολογικών)

 

 

ΠΡΟΣΩΠΑ

Μ. ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΩΤΗ-ΧΡ. ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΩΤΗΣ: «ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΤΟΙΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΙOT»

Μετά από 28 χρόνια αναπτυξιακής πορείας, η Telergo Hellas κατατάσσεται πλέον μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών της ελληνικής αγοράς στο χώρο των θυροτηλεοράσεων και των συστημάτων ασφάλειας, προσφέροντα...

ΝΙΚΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ: Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΑΠΑΙΤΕΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ, ΕΥΕΛΙΞΙΑ ΚΑΙ ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Olympia Electronics μιλά στον «Ηλεκτρολόγο» για τις στρατηγικές επιλογές της εταιρείας που την κατάστησαν ισχυρή εξαγωγική δύναμη και παρουσιάζει τα σχέδιά της γ...

ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΠΟΔΙΑΚΟΣ: ΘΩΡΑΚΙΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΠΕΛΑΤΩΝ ΜΑΣ!

Ο γενικός διευθυντής του “Atlas Group” κ. Χρήστος Απόδιακος μιλά στον «Ηλεκτρολόγο» για την πορεία του ομίλου, την ελληνική αγορά, την ανάγκη για μεγαλύτερη ασφάλεια σε σπίτια και σε επιχειρήσεις αλλά...