Με ιστορία που ξεκινά από το 1985, η Ελληνική Ένωση Κατασκευαστών Φωτιστικών έχει θέσει στο επίκεντρο την ανάπτυξη της ελληνικής βιομηχανίας φωτισμού.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί ο κ. Γιώργος Ψαρράκος, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Κατασκευαστών Φωτιστικών, μας συστήνει την Ένωση και μας περιγράφει τους επόμενους στόχους της για την προώθηση των συμφερόντων των μελών της.
– Πότε ιδρύθηκε η Ελληνική Ένωση Κατασκευαστών Φωτιστικών και ποια είναι η αποστολή της;
– Η Ελληνική Ένωση Κατασκευαστών Φωτιστικών ιδρύθηκε το 1985, με αποστολή της την εκπροσώπηση και προώθηση των συμφερόντων των μελών της, των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα των φωτιστικών. Συγκεκριμένα, οι μελλοντικοί στόχοι της Ένωσης, που ευελπιστούμε να τις καλύψουμε με επιτυχία, περιλαμβάνουν:
- Προώθηση της καινοτομίας με την ανάπτυξη νέων προϊόντων και τεχνολογιών στον τομέα του φωτισμού. Είμαστε διατεθειμένοι να υποστηρίξουμε όποιο μέλος μας χρειάζεται τη βοήθειά μας όσον αφορά τις διάφορες γραφειοκρατικές διαδικασίες.
- Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των μελών μας στην εγχώρια και διεθνή αγορά.
- Ενίσχυση της προβολής των μελών μας μέσα από μια πλατφόρμα που θα παρέχει στο κοινό ασφαλή επιλογή προϊόντων από «ειδικούς».
- Εκπροσώπηση των μελών σε εθνικό και διεθνές επίπεδο σε θέματα που αφορούν την κατασκευή των φωτιστικών σωμάτων σε όλα τα είδη.
- Εκπαίδευση και κατάρτιση μέσω προγραμμάτων και σεμιναρίων, για την ενημέρωση και βελτίωση των δεξιοτήτων των εργαζομένων στον τομέα και την παροχή πληροφοριών σε θέματα που αφορούν τον κλάδο μας.
- Συνεργασία και δικτύωση μεταξύ των μελών και άλλων σχετικών φορέων.
Η Ένωση παίζει σημαντικό ρόλο στη στήριξη και την ανάπτυξη της ελληνικής βιομηχανίας φωτισμού, προωθώντας τη συνεχή βελτίωση και την καινοτομία.
– Πόσα μέλη αριθμείτε σήμερα;
– Σε όλη την Ελλάδα αριθμούμε περίπου 60 μέλη. Θεωρούμε ότι τα τελευταία χρόνια ο κλάδος μας έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό, χωρίς να του παρέχεται κάποια κρατική υποστήριξη και αυτό μας λυπεί όλους.
Ξέρετε, ο κλάδος του φωτισμού στην Ελλάδα ακόμα υποστηρίζεται από μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις. Τα μέλη της Ένωσης περιλαμβάνουν εταιρείες από διάφορους τομείς της βιομηχανίας φωτισμού, όπως κατασκευαστές, προμηθευτές και διανομείς φωτιστικών προϊόντων.
– Ποια είναι η πορεία του κλάδου το τελευταίο διάστημα και τι αναμένετε στο εξής; Έχει συμβάλει θετικά η άνοδος της οικοδομικής δραστηριότητας στη χώρα;
– Ο κλάδος των φωτιστικών στην Ελλάδα έχει δείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα και ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω της αυξημένης οικοδομικής δραστηριότητας και των επενδύσεων σε υποδομές. Η ζήτηση για φωτιστικά προϊόντα και λύσεις φωτισμού σε νέες κατασκευές και ανακαινίσεις έχει αυξηθεί, και το γεγονός αυτό έχει συμβάλει θετικά στην πορεία του κλάδου.
Η ανάκαμψη της οικοδομικής δραστηριότητας και οι ολοκληρωμένες λύσεις που δίνονται από αρχιτέκτονες και κατασκευαστές στους πελάτες, έχουν οδηγήσει σε αυξημένες εξατομικευμένες παραγγελίες για φωτιστικά προϊόντα, κυρίως σποτ, χωνευτά και γραμμικά LED.
Εκείνο όμως που τείνει να εκλείψει είναι το διακοσμητικό χειροποίητο φωτιστικό, όπως το ξέραμε. Αυτό βέβαια έχει πλήξει τις οικογενειακές επιχειρήσεις κατασκευής φωτιστικών αλλά και τους πελάτες τους που είναι τα καταστήματα λιανικής.
Αναμένεται η συνέχιση της ανάπτυξης του κλάδου, και σε αυτό συμβάλλει η αυξημένη οικοδομική δραστηριότητα και οι επενδύσεις σε τουριστικές υποδομές. Η Ελλάδα παραμένει ελκυστικός προορισμός για τουρισμό και επενδύσεις σε ακίνητα.
Παράλληλα η τεχνολογική πρόοδος, όπως η ανάπτυξη των LED και των έξυπνων συστημάτων φωτισμού, έχει δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για τον κλάδο. Οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις αναζητούν πιο αποδοτικές και περιβαλλοντικά φιλικές λύσεις φωτισμού, λόγω της παγκόσμιας τάσης προς την αειφορία και την ενεργειακή αποδοτικότητα.
Επίσης, λόγω του ψηφιακού μετασχηματισμού που τρέχει με γρήγορους ρυθμούς στη χώρα, οι εταιρείες επενδύουν σε ψηφιακές τεχνολογίες για τη βελτίωση της παραγωγικότητας και την προσφορά εξατομικευμένων λύσεων φωτισμού στους πελάτες τους.
Αναμένεται ότι αυτές οι τάσεις θα συνεχίσουν να διαμορφώνουν την πορεία του κλάδου στο προσεχές μέλλον η οποία ενδέχεται να αλλάξει την μορφή προσφοράς του είδους.
Πολλές ελληνικές εταιρείες φωτιστικών έχουν επεκταθεί σε διεθνείς αγορές, εκμεταλλευόμενες την αυξανόμενη ζήτηση για ποιοτικά προϊόντα φωτισμού. Αυτό έχει ενισχύσει τη θέση τους και έχει φέρει σημαντικά έσοδα. Οι εταιρείες του κλάδου μπορούν να επωφεληθούν από ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης και επιδοτήσεις για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και την ενίσχυση της παραγωγικής τους ικανότητας.
– Ποια θα λέγατε ότι είναι τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζετε ως κλάδος και ποιες είναι οι λύσεις που προτείνετε;
– Ο «παραδοσιακός» κλάδος των φωτιστικών στην Ελλάδα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα επιβίωσης, τα οποία απαιτούν στρατηγικές λύσεις. Τα κυριότερα προβλήματα, αλλά και οι λύσεις τους, είναι:
- Ο ανταγωνισμός από εισαγόμενα προϊόντα χαμηλού κόστους –κυρίως από χώρες με χαμηλό κόστος παραγωγής– ο οποίος δημιουργεί πίεση στις εγχώριες επιχειρήσεις. Η λύση σε αυτό είναι η ενίσχυση της καινοτομίας και της ποιότητας. Οι εταιρείες πρέπει να επενδύσουν στην ανάπτυξη καινοτόμων και υψηλής ποιότητας προϊόντων, που προσφέρουν προστιθέμενη αξία και διαφοροποιούνται από τα φθηνά εισαγόμενα προϊόντα. Η συνεργασία με άλλες επιχειρήσεις και ερευνητικά κέντρα μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, αλλά απαιτείται κρατική οικονομική και τεχνολογική στήριξη.
- Η συρρίκνωση του κατά κεφαλήν εισοδήματος του Έλληνα πολίτη, που τον αποκλείει από την αγορά και την κατανάλωση αγαθών και υπηρεσιών.
- Η αστάθεια στην αγορά ακινήτων, καθώς η διαμόρφωση της οικονομικής πραγματικότητας από επενδυτές δείχνει να είναι επικίνδυνη για αρκετούς λόγους. Παρά την τρέχουσα άνοδο, η αστάθεια στην αγορά ακινήτων μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση για φωτιστικά προϊόντα. Για αυτό είναι απαραίτητο οι ελληνικές εταιρείες να ενισχύσουν την παρουσία τους στις διεθνείς αγορές, με συμμετοχή σε εκθέσεις και με ανάπτυξη συνεργασιών με ξένους εταίρους.
- Το υψηλό κόστος παραγωγής, λόγω του αυξημένου κόστους της ενέργειας και των πρώτων υλών αλλά και της αύξησης των μηνιαίων εξόδων συντήρησης μιας επιχείρησης. Η ψηφιακή αναβάθμιση των παραγωγικών διαδικασιών και των συστημάτων διαχείρισης μπορεί να αυξήσει την αποδοτικότητα και να μειώσει τα κόστη. Εξίσου σημαντική είναι και η επένδυση στην εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού για την ενίσχυση των δεξιοτήτων και την αύξηση της παραγωγικότητας.
- Η περιορισμένη πρόσβαση σε χρηματοδότηση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Μία λύση είναι η ενεργός συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης και επιδοτήσεων που μπορεί να παρέχουν τους απαραίτητες πόρους για την ανάπτυξη και την καινοτομία.
- Η γραφειοκρατία και οι κανονιστικοί περιορισμοί, που μπορούν να καθυστερήσουν έργα και να αυξήσουν το κόστος.
– Σχεδιάζετε κάποιες δράσεις το επόμενο διάστημα για την υποστήριξη των μελών σας και την προώθηση του κλάδου;
– Όπως σας αναφέραμε και παραπάνω, σχεδιάζουμε μια πλατφόρμα που θα περιλαμβάνει όλα τα μέλη μας ώστε να είναι ενταγμένα σε μια «οικογένεια» και ο κάθε υποψήφιος αγοραστής να έχει ένα σημείο αναφοράς για τον κλάδο μας.
Επίσης σχεδιάζουμε τη διοργάνωση α) διαδικτυακών συνεδρίων και σεμιναρίων με στόχο την ενημέρωση για τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις και τάσεις στον τομέα του φωτισμού, και β) εκδηλώσεων δικτύωσης για την ενίσχυση της συνεργασίας και της ανταλλαγής ιδεών μεταξύ των μελών.
Σε προτεραιότητα έχουμε ήδη θέσει τη διερεύνηση συνεργασίας με εκπαιδευτικούς φορείς και κέντρα διά βίου μάθησης για την προσέλκυση εργατικού δυναμικού στον κλάδο κατασκευής φωτιστικών και για τη σωστή κατάρτιση και ανάπτυξη δεξιοτήτων στις μεθόδους παραγωγής.
Μέσω της συνεχούς εκπαίδευσης και προσωπικής προσπάθειας, της προώθησης συνεργασιών και της βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, η Ένωση επιδιώκει να υποστηρίξει τα μέλη της και να συμβάλει στην ανάπτυξη του κλάδου σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.