Νέα πνοή σε ένα κτίριο-τοπόσημο στο Φρούριο της Λάρισας έδωσε η συνεργασία τριών αρχιτεκτόνων με την εταιρεία ηλεκτρολογικού υλικού και φωτισμού Gero.
Το δημοτικό κτίριο που αναπλάστηκε χρονολογείται από τη δεκαετία του ’60 και βρίσκεται στο πλάτωμα του λόφου της αρχαίας Ακρόπολης της Λάρισας, όπου λειτούργησε επί σειρά ετών ως αναψυκτήριο. Γειτνιάζει με το Μπεζεστένι, όπως ονομαζόταν η σκεπαστή υφασματαγορά που λειτουργούσε εκεί στα χρόνια της Τουρκοκρατίας και που χρονολογείται από τα τέλη του 15ου αι.
Η οικονομική δυσπραγία και η εγκατάλειψη των τελευταίων χρόνων είχε οδηγήσει το κτίριο σε μαρασμό και είχε μετατρέψει την περιοχή σε «νεκρό» σημείο, όπως περιγράφει στον «Η» η αρχιτέκτονας μηχανικός Φωτεινή Μιλτιάδου, στην οποία ανατέθηκε η μεταμόρφωση του κτιρίου. Ο στόχος του ιδιώτη, ο οποίος εκμίσθωσε το κτίριο για τα επόμενα 15 χρόνια, ήταν να δημιουργήσει έναν πολυχώρο που να καλύπτει τις ανάγκες όλων των ηλικιών, προσφέροντας χαλάρωση, ανάπαυλα και θέα σε όλη την πόλη.
Η κ. Φωτεινή Μιλτιάδου, σε συνεργασία κυρίως με τον αρχιτέκτονα τοπίου Κώστα Τσαβαλά και επικουρικά με τον αρχιτέκτονα Θωμά Τσιρόπουλο, σχεδίασε τη μελέτη, που όπως εξηγεί είχε τις ιδιαιτερότητές της, οι οποίες υπαγόρευσαν και τον ανάλογο φωτισμό.
Το ζητούμενο για την ίδια που ανέλαβε τον αρχιτεκτονικό επανασχεδιασμό του εσωτερικού χώρου ήταν να διατηρηθούν οι αρχικές γραμμές μοντερνισμού του κτιρίου και να γίνουν ακόμα πιο σύγχρονες με τη χρήση φυσικών υλικών, όπως είναι πέτρα, ξύλο και φυσικά επιχρίσματα. Καθώς το κτίριο είναι πολύ ανοιχτό, οι ειδικοί ήθελαν να διασφαλίσουν απρόσκοπτη οπτική επαφή με τον μεγάλο υπαίθριο χώρο (έκτασης 3 στρεμμάτων), με στόχο να απολαμβάνουν οι θαμώνες τη θέα των δέντρων αλλά και της πόλης. Ο τελικός στόχος ήταν όσοι κάθονται στο εσωτερικό του κτιρίου να έχουν την αίσθηση ότι βρίσκονται στον εξωτερικό χώρο.
Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός του υπαίθριου χώρου από τον κ. Κώστα Τσαβάλα πήρε τρεις μορφές. Αρχικά, ενός ελαιώνα, μέσα στον οποίο η χαλαρή διάθεση των επισκεπτών ενισχύεται από τα καθιστικά σύνολα –τύπου σαλονιού- και τις μαξιλάρες. Κατά δεύτερον, μιας παιδικής χαράς και, τέλος, ενός συστήματος από πατάρια που επιτρέπει την απρόσκοπτη πρόσβαση από το εξωτερικό στο εσωτερικό ακόμα και σε άτομα με ειδικές ανάγκες –δεδομένης της μεγάλης υψομετρικής διαφοράς που φτάνει το ένα μέτρο.
Ατμοσφαιρικός φωτισμός
Από την αρχή, όπως σημειώνει η κ. Φ. Μιλτιάδου, το ζητούμενο ήταν ο φωτισμός να είναι κρυφός, να υπάρχει χωρίς να φαίνεται. «Δεν θέλαμε σε καμία περίπτωση να χρησιμοποιήσουμε ακριβά και προβεβλημένα φωτιστικά σώματα που θα έκλεβαν την παράσταση από το κτίριο, υπογραμμίζει η αρχιτέκτονας. Επιδιώξαμε να είναι στο επίκεντρο το κτίριο, και ο φωτισμός να είναι τέτοιος ώστε να το αναδεικνύει. Έτσι άλλωστε πρέπει να συμβαίνει με την ανάδειξη κάθε ιδιαίτερου και ιστορικού κτιρίου».
Τα φωτιστικά σώματα επέλεξαν οι υπεύθυνοι φωτισμού της Gero με βάση τις ανάγκες του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. «Στο 50% των περιπτώσεων χρησιμοποιήθηκε ταινία LED 4,8 Watt ανά μέτρο, σε απόχρωση 2.700 Kelvin, έτσι ώστε να πετύχουμε το αποτέλεσμα του έμμεσου φωτισμού» αποσαφηνίζει ο υπεύθυνος φωτισμού της Gero κ. Χρήστος Χασανίδης.
Στο εσωτερικό του κτιρίου τοποθετήθηκαν επιπλέον χωνευτά φωτιστικά τύπου R111, καθώς και κρεμαστές καμπάνες με λαμπτήρες χαμηλής κατανάλωσης.
Στον υπαίθριο χώρο έγινε αντικατάσταση των λαμπτήρων στον υπάρχοντα δημοτικό φωτισμό με λαμπτήρες τεχνολογίας LED, ενώ τοποθετήθηκαν σποτάκια στο γκαζόν και μεγάλος αριθμός προβολέων θερμού χρώματος στα δέντρα. «Τοποθετήθηκαν με κατεύθυνση προς τις φυλλωσιές, εξηγεί ο κ. Χρ. Χασανίδης, με στόχο να μην υπάρχουν θαμβώσεις και ο φωτισμός να αντανακλάται από τα φυλλώματα των δέντρων».
Αναδείχθηκε και το Μπεζεστένι
Ο φωτισμός, όπως σημειώνει ο κ. Χρ. Χασανίδης, είναι παντού θερμός, με εξαίρεση το χώρο της κουζίνας. Η μεγάλη τζαμαρία της κουζίνας επέβαλε διαφορετική λύση με πιο ψυχρό φωτισμό. Στο χώρο αυτό χρησιμοποιήθηκαν πάνελ ορυκτής ίνας στα 4.000 Kelvin για πιο λευκό φως.
Κρυφός φωτισμός επιλέχθηκε και για τα πατάρια, ο οποίος –σε συνδυασμό με τα δέντρα που υπάρχουν μέσα στα πατάρια αλλά και τις υδάτινες ροές– δημιουργεί ένα όμορφο αισθητικό αποτέλεσμα.
Στις πισίνες τοποθετήθηκαν φωτιστικά σώματα στεγανότητας IP68 και χαμηλής τάσης, ενώ στο σημείο που ο χώρος γειτνιάζει με το Μπεζεστένι τοποθετήθηκαν μπάρες LED του ενός μέτρου, με στενή δέσμη φωτισμού 10 μοιρών, που συμβάλλει στην ανάδειξη της συγκεκριμένης πλευράς της παλιάς τούρκικης αγοράς.
Η αρχιτέκτονας κ. Φωτεινή Μιλτιάδου εκφράζει στον «Η» ικανοποίηση για το τελικό αποτέλεσμα της ανάδειξης του δημοτικού κτιρίου αλλά και για την ολοκλήρωση μιας ακόμα επιτυχημένης συνεργασίας με την εταιρεία Gero.
Από την πλευρά της Gero, o κ. Χρήστος Χασανίδης δηλώνει με έμφαση ότι η εταιρεία, χάρη στη συσσωρευμένη πλέον εμπειρία στο χώρο του αρχιτεκτονικού φωτισμού και στη συνεργασία με καταξιωμένους αρχιτέκτονες και διακοσμητές, μπορεί να καλύψει αποτελεσματικά κάθε απαίτηση σε επίπεδο αρχιτεκτονικού σχεδιασμού αλλά και αισθητικής.