Τετάρτη, 22 Οκτωβρίου, 2025

ΑρχικήΠρόσωπαΣτ. Λούρμπας (Πρόεδρος ΕΗΕ): Η τεχνική εκπαίδευση πρέπει να είναι κινητήριος μοχλός...

Στ. Λούρμπας (Πρόεδρος ΕΗΕ): Η τεχνική εκπαίδευση πρέπει να είναι κινητήριος μοχλός για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας

Μέσα από συνεχείς δράσεις, η Ένωση Ηλεκτρολόγων Εκπαιδευτικών προσπαθεί να συμβάλλει ενεργά στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης στον τομέα της ηλεκτρολογίας και να καλλιεργεί ένα περιβάλλον στο οποίο ο ηλεκτρολόγος εκπαιδευτικός θα νιώθει υπερήφανος και χρήσιμος.

 

Ο κ. Σταμάτιος Λούρμπας, πρόεδρος της Ένωσης Ηλεκτρολόγων Εκπαιδευτικών, μας μιλά για την αποστολή και τις δράσεις της Ένωσης, αλλά και για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ηλεκτρολόγοι εκπαιδευτικοί σήμερα.

 

– Ποια είναι η βασική αποστολή της Ένωσης Ηλεκτρολόγων Εκπαιδευτικών;

– Καταρχάς, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για την πρόσκληση και να συγχαρώ την ομάδα του περιοδικού για τη συνεπή και ποιοτική δουλειά που κάνει όλα αυτά τα χρόνια. Είναι πολύτιμο να υπάρχουν μέσα που αναδεικνύουν θέματα της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης με σοβαρότητα και ουσία.

Ως Ένωση Ηλεκτρολόγων Εκπαιδευτικών, βασικός μας στόχος είναι να συμβάλλουμε ενεργά στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης στον τομέα της ηλεκτρολογίας. Θέλουμε οι μαθητές μας να μαθαίνουν με σύγχρονα μέσα και να αποκτούν γνώσεις που να έχουν άμεση εφαρμογή στην αγορά εργασίας.

Παράλληλα, στηρίζουμε ουσιαστικά τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς –και μέσω επιμορφώσεων και παρεμβάσεων για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους– γιατί πιστεύουμε ότι η ενδυνάμωση του επαγγέλματος έχει άμεσο αντίκτυπο και στην ποιότητα της διδασκαλίας.

Μέσα από συνεχείς δράσεις, συνεργασίες και πρωτοβουλίες, προσπαθούμε να κρατάμε ζωντανή τη σύνδεση εκπαίδευσης και επαγγέλματος, και να καλλιεργούμε ένα περιβάλλον στο οποίο ο ηλεκτρολόγος εκπαιδευτικός θα νιώθει υπερήφανος και χρήσιμος, γιατί πράγματι είναι και τα δύο.

 

– Γιατί θα πρέπει να ενταχθεί στην Ένωσή σας ένας νέος ηλεκτρολόγος εκπαιδευτικός;

– Η Ένωση ξεκίνησε ως μια ανάγκη, μια φωνή για να εκφραστούν οι πραγματικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε εμείς, οι ηλεκτρολόγοι εκπαιδευτικοί, μέσα στα σχολεία. Από τότε μέχρι σήμερα, έχει κάνει σταθερά βήματα και έχει εξελιχθεί σε έναν ενεργό φορέα που δεν περιορίζεται μόνο στη διεκδίκηση δικαιωμάτων, αλλά συμμετέχει ουσιαστικά στον εκπαιδευτικό διάλογο.

Με πρωτοβουλίες για την ανανέωση των αναλυτικών προγραμμάτων, με επιμορφώσεις και με συνεργασίες με φορείς, πανεπιστήμια και γενικότερα με την αγορά εργασίας, η Ένωση προσπαθεί να κρατήσει τον κλάδο μας σύγχρονο και ανταγωνιστικό. Στο επίκεντρο είναι πάντα ο εκπαιδευτικός, οι μαθητές μας και η ποιότητα της εκπαίδευσης που προσφέρουμε. Το γεγονός ότι έχουμε πλέον λόγο και ρόλο σε κρίσιμες αποφάσεις για την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, δείχνει πως όλη αυτή η προσπάθεια πιάνει τόπο.

Στιγμιότυπο από επιμορφωτική δράση της ΕΗΕ για το πρότυπο ΕΛΟΤ 60364.

– Με ποιους τρόπους στηρίζετε τα μέλη σας στην επαγγελματική και επιστημονική τους εξέλιξη;

– Για εμάς, η στήριξη των συναδέλφων δεν είναι κάτι θεωρητικό. Πιστεύουμε ότι ένας εκπαιδευτικός πρέπει να εξελίσσεται διαρκώς, επιστημονικά και παιδαγωγικά. Με αυτή τη λογική, οργανώνουμε σεμινάρια, επιμορφώσεις και ενημερωτικές δράσεις που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες του κλάδου, και που αφορούν νέες τεχνολογίες και ενεργειακά συστήματα, μέχρι και παιδαγωγικές μεθόδους και καλές πρακτικές στην τάξη.

Έχουμε προσπαθήσει να εντάξουμε τις επιμορφώσεις μας και σε ευρωπαϊκά προγράμματα, αλλά δυστυχώς, προς το παρόν, αυτό δεν προβλέπεται από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών. Ωστόσο, συνεχίζουμε να το διεκδικούμε, γιατί πιστεύουμε ότι η διεθνής εμπειρία είναι πολύτιμη· και ελπίζουμε πως στο μέλλον θα ανοίξει αυτή η δυνατότητα.

Σε κάθε περίπτωση, η Ένωση είναι δίπλα στα μέλη της και καταβάλλουμε συνεχή προσπάθεια να τα κρατάμε σε επαφή με τις εξελίξεις, όχι μόνο ως επαγγελματίες αλλά και ως παιδαγωγούς που διαμορφώνουν τις επόμενες γενιές τεχνικών και επιστημόνων.

 

– Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για το ρόλο του ηλεκτρολόγου εκπαιδευτικού στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα;

– Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να συμβαδίζει με τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, μετατρέποντας τη γνώση σε ζωντανή μάθηση μέσα στην τάξη. Ο τομέας μας αλλάζει διαρκώς, με νέα πρότυπα, σύγχρονες τεχνικές, «έξυπνες» εφαρμογές, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ηλεκτροκίνηση. Η ενσωμάτωση όλων αυτών στην εκπαιδευτική πράξη είναι απαραίτητη· και απαιτεί από τον εκπαιδευτικό συνεχή επιμόρφωση και επαγγελματική εγρήγορση.

Ειδικά στο πεδίο των νέων προτύπων, η πρόκληση είναι μεγάλη. Η Ένωση έχει σταθεί έμπρακτα δίπλα στους συναδέλφους, διοργανώνοντας πληθώρα σχετικών επιμορφωτικών δράσεων.

Παράλληλα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είμαστε πρώτα απ’ όλα εκπαιδευτικοί. Πέρα από τις τεχνικές γνώσεις, έχουμε την ευθύνη να διαμορφώσουμε συνειδητοποιημένους, καταρτισμένους και ηθικά ισχυρούς νέους ανθρώπους. Καλούμαστε να λειτουργούμε ως πρότυπα, να εμπνέουμε και να καθοδηγούμε, μέσα σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον που δεν είναι πάντα υποστηρικτικό.

Και φυσικά, παραμένει σταθερή η ανάγκη για την αναγνώριση του ρόλου μας από την πολιτεία. Διεκδικούμε τη διασφάλιση των οργανικών μας θέσεων, την εφαρμογή των αναθέσεων διδασκαλίας σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων μας.

Επίσης, κρίσιμη είναι η παράμετρος της ασφάλειας, τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές μας, ιδιαίτερα όταν εργαζόμαστε σε εργαστηριακά περιβάλλοντα με απαιτητικό τεχνολογικό εξοπλισμό. Η ασφάλεια είναι ζήτημα προστασίας της ίδιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της ανθρώπινης ζωής.

 

– Πώς αξιολογείτε την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων σας και τι θα μπορούσε να ενισχύσει τη σύνδεση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας;

– Η ειδικότητα του ηλεκτρολόγου είναι μία από τις πλέον δυναμικές και περιζήτητες. Οι ανάγκες στον κλάδο –στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα– είναι διαρκώς αυξανόμενες, και μάλιστα συνοδεύονται από ιδιαίτερα ικανοποιητικές αμοιβές. Ο τομέας αυτός εμπλέκεται ενεργά στην ενεργειακή μετάβαση, στις έξυπνες υποδομές, στην αυτοματοποίηση και στις τεχνολογίες του μέλλοντος, κάτι που σημαίνει ότι οι απόφοιτοί μας έχουν μπροστά τους ένα ευρύ και πολλά υποσχόμενο επαγγελματικό πεδίο.

Ωστόσο, ένα από τα βασικά προβλήματα που συναντούν είναι η μη ορθή εφαρμογή της ανάθεσης μαθημάτων στα επαγγελματικά σχολεία, παρά τα σαφώς κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα της ειδικότητας. Αυτό όχι μόνο δημιουργεί σύγχυση σε όσους επιθυμούν να ακολουθήσουν την ειδικότητα, αλλά εντείνει την επικινδυνότητα στα σχολικά εργαστήρια, όταν διδάσκουν άτομα χωρίς την απαιτούμενη εξειδίκευση. Έχουμε επανειλημμένα ενημερώσει τους αρμόδιους φορείς για την ανάγκη σαφούς σύνδεσης μεταξύ σπουδών, επαγγελματικών δικαιωμάτων και ασφάλειας στην εκπαιδευτική πράξη.

Για να ενισχυθεί η σύνδεση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, προτείνουμε:

  • Συστηματική επικαιροποίηση των Προγραμμάτων Σπουδών, σε άμεση σύνδεση με τις τεχνολογικές και βιομηχανικές εξελίξεις.
  • Ενίσχυση του θεσμού της μαθητείας, με έμφαση στη συνεργασία με σοβαρές επιχειρήσεις του κλάδου.
  • Πληρέστερη ενημέρωση μαθητών και γονέων, ώστε να γνωρίζουν τις πραγματικές δυνατότητες της ειδικότητας.
  • Διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, την οποία η Ένωση στηρίζει ενεργά.

Πιστεύουμε ότι η τεχνική εκπαίδευση μπορεί –και πρέπει– να είναι κινητήριος μοχλός για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Γι’ αυτό και η φωνή των ειδικοτήτων, όπως η ηλεκτρολογία, πρέπει να ακούγεται καθαρά και υπεύθυνα.

Στιγμιότυπο από εκδήλωση της ΕΗΕ.

– Τα προγράμματα σπουδών έχουν ενσωματώσει τα νέα πρότυπα και τις σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις που επηρεάζουν τον κλάδο;

– Δυστυχώς, μέχρι σήμερα, τα προγράμματα σπουδών της ειδικότητας του ηλεκτρολόγου στη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση δεν έχουν ενσωματώσει τα νέα πρότυπα και τις τεχνολογικές εξελίξεις που έχουν ήδη καθιερωθεί στην αγορά εργασίας και επηρεάζουν καθοριστικά τον κλάδο.

Πρόκειται για ένα σημαντικό έλλειμμα, το οποίο η Ένωσή μας έχει αναδείξει κατ’ επανάληψη στους αρμόδιους φορείς της πολιτείας, με τεκμηριωμένες παρεμβάσεις και προτάσεις. Θεωρούμε ότι οι προτάσεις μας έχουν επηρεάσει σημαντικά στην εκκίνηση της δημιουργίας νέων προγραμμάτων σπουδών, αλλά ακόμα δεν έχει πραγματοποιηθεί και οι όποιες καθυστερήσεις ή αναβολές δυσχεραίνουν την υπάρχουσα κατάσταση.

Η απόσταση που δημιουργείται ανάμεσα στην εκπαιδευτική διαδικασία και στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς υπονομεύει όχι μόνο την επαγγελματική προοπτική των μαθητών μας, αλλά και τον ίδιο τον ρόλο του εκπαιδευτικού, ο οποίος καλείται να διδάξει σε ένα πλαίσιο ξεπερασμένο από τις εξελίξεις.

Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο η Ένωση Ηλεκτρολόγων Εκπαιδευτικών έχει αναλάβει δράση προληπτικά και υποστηρικτικά, με συνεχείς και στοχευμένες επιμορφώσεις προς τα μέλη της, είτε με μορφή τακτικών σεμιναρίων είτε με επιμέρους εξειδικευμένες δράσεις. Έμφαση δίνεται τόσο στην τεχνολογική ενημέρωση όσο και στην κατανόηση των νέων κανονιστικών πλαισίων, όπως είναι τα νέα πρότυπα που καθορίζουν πλέον τις προδιαγραφές εγκαταστάσεων και ασφάλειας.

Παράλληλα, ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή των μελών μας σε ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα διά βίου μάθησης, ακόμη κι αν –προς το παρόν– η συμμετοχή των Ενώσεων Εκπαιδευτικών σε τέτοια προγράμματα δεν προβλέπεται θεσμικά. Είναι κάτι που ευελπιστούμε να αλλάξει στο άμεσο μέλλον.

Η συνεχής επιμόρφωση και η δικτύωση των εκπαιδευτικών μας αποτελούν βασικό μέλημα της Ένωσης· γιατί μόνο έτσι μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι ο ρόλος μας παραμένει ουσιαστικός, σύγχρονος και χρήσιμος για τους μαθητές και την κοινωνία.

 

– Υπάρχει έλλειμμα εξοπλισμού και υποδομών στα εργαστήρια των σχολών ηλεκτρολογίας;

– Δυστυχώς, ναι. Υπάρχει σοβαρό έλλειμμα στα εργαστήρια των σχολικών μονάδων που διδάσκουν την ειδικότητα του ηλεκτρολόγου. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που έχουν γίνει κατά καιρούς, η πραγματικότητα είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις το εκπαιδευτικό έργο υποστηρίζεται χάρη στην προσωπική πρωτοβουλία και επινοητικότητα των ίδιων των εκπαιδευτικών, που κατασκευάζουν ή διαμορφώνουν εποπτικά μέσα ώστε να καλύψουν τις ανάγκες των μαθητών και να διατηρήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία σε λειτουργικό και ασφαλές επίπεδο.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι πρόσφατα διατέθηκε υψηλού κόστους εξοπλισμός σε κάποια από τα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια (Π.ΕΠΑ.Λ.), κάτι που δείχνει πρόθεση αναβάθμισης. Ωστόσο, η προμήθεια αυτού του εξοπλισμού έγινε χωρίς επαρκή διαβούλευση και μελέτη αναγκών. Σε πολλές περιπτώσεις ο εξοπλισμός που παραλήφθηκε δεν είναι απόλυτα συμβατός ούτε με τα προγράμματα σπουδών, ούτε με τις εκπαιδευτικές ανάγκες των συναδέλφων, ούτε και με τις πραγματικές συνθήκες που επικρατούν στην αγορά εργασίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μένουν ανεκμετάλλευτα εργαλεία, την ώρα που λείπουν βασικά υλικά και υποδομές για την καθημερινή διδασκαλία.

Θεωρούμε ότι για να υπάρξει ουσιαστική αναβάθμιση και σωστή επένδυση στον εργαστηριακό εξοπλισμό, είναι απαραίτητο να ζητείται η άποψη των επιστημονικών φορέων και των επαγγελματικών – επιστημονικών ενώσεων, όπως είναι η η Ένωση Ηλεκτρολόγων Εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί της πράξης γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα ποιος εξοπλισμός είναι κατάλληλος για την εκπαιδευτική διαδικασία, ποιος μπορεί να αξιοποιηθεί παιδαγωγικά και τεχνικά, και –κυρίως– ποιος συνδέεται ρεαλιστικά με τις απαιτήσεις της σύγχρονης αγοράς εργασίας.

Εάν θέλουμε να έχουμε αποφοίτους που θα είναι πραγματικά έτοιμοι να ανταποκριθούν στις ανάγκες του επαγγέλματος, πρέπει πρώτα να διασφαλίσουμε ότι εκπαιδεύονται σε ένα περιβάλλον που αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα· και αυτό ξεκινά από τον σωστό, επαρκή και λειτουργικό εξοπλισμό.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ