Το 1979 ιδρύθηκε η Olympia Electronics Α.Ε. Kατά την πορεία της – το 2004 συγκεκριμένα – κέρδισε το 2ο βραβείο επιχειρηματικής αριστείας στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας του EFQM (European Foundation for Quality Management). Tον Ιούνιο που μας πέρασε απέσπασε το βραβείο «Bee Award-Bronze-Good Will» του ΕΒΕΝ (Euro pan Business Ethics Network). Υλοποιείται έτσι μια πορεία, όπως την είχαν οραματιστεί και σχεδιάσει οι ιδρυτές της. Η φιλοσοφία της εταιρείας, βασίζεται στους τέσσερις πυλώνες της καινοτομίας, της ποιότητας, της τεχνολογία αιχμής και τέλος στην εξωστρέφεια.
Αυτή είναι η πυξίδα της και κρίνοντας από τις βραβεύσεις αλλά κυρίως από την αποδοχή στην ελληνική και παγκόσμια αγορά η πορεία της εταιρείας είναι ταυτόσημη με το όραμα.
Ο κ. Δημήτρης Λακασάς, στην συνέντευξη που μας παραχώρησε, μίλησε τόσο για την ίδια την εταιρία και την έως τώρα πορεία της, όσο και για την διεθνή αλλά και ελληνική συγκυρία και με την ιδιότητα του ως επανεκλεγείς για δεύτερη θητεία, πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ).
Σε ποιούς ακριβώς τομείς δραστηριοποιείται η εταιρεία σας;
Η Olympia Electronics αναπτύσσει και παράγει ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας τεχνολογίας αιχμής. Πιο συγκεκριμένα Φωτισμό ασφαλείας, Ηλεκτρονικά συστήματα πυρανίχνευσης, συστήματα συναγερμού, συστήματα ανίχνευσης αερίων και ηλεκτρονικούς θερμοστάτες χώρου. Πιο συγκεκριμένα έχουμε εντοπίσει μια «γωνία» (niche market) του ευρύτερου κλάδου ηλεκτρολογικού υλικού και των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας
Σπίτια, επαγγελματικοί χώροι, βιομηχανικοί χώροι, τουριστικές εγκαταστάσεις, Φ/Β εγκαταστάσεις, ποιος είναι ο πυρήνας των πωλήσεων σας σήμερα;
Στοχεύουμε κυρίως στο κτίριο (πχ Ξενοδοχεία, Οικίες, Νοσοκομεία, αλλά και Φ/Β εγκαταστάσεις) γενικά τα προϊόντα μας έχουν εφαρμογή όπου υπάρχει ανάγκη για ασφάλεια.
Η παράμετρος της ποιότητας των υλικών, συνεχίζει να αποτελεί προαπαιτούμενο σε μια εποχή σαν την σημερινή, ή αποτελεί «βαρίδι» για τις πωλήσεις;
Για εμάς η ποιότητα μεταφράζεται σε σχέση ποιότητας με τιμή δηλαδή σε ανταγωνιστικότητα. Ότι δεν είναι ανταγωνιστικό σήμερα στο παγκόσμια αγορά έχει «κοντά πόδια». Αν θέλει μια επιχείρηση σήμερα να ανάπτυξη στρατηγική διείσδυσης σε αγορές του εξωτερικού θα πρέπει πρώτα να διασφαλίσει την υψηλή ποιότητα διαφορετικά δεν θα πρέπει να κάνει αυτό το βήμα μέχρι να είναι έτοιμη.
Όντας μια εταιρεία που δραστηριοποιείται σε 72 χώρες παγκόσμια, με το 55% των εξαγωγών της να πραγματοποιείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πως αντιμετωπίζετε τόσο την διεθνή οικονομική κρίση, αλλά κυρίως αυτήν της ευρωζώνης που είναι και η εντονότερη;
Είμαστε μια εταιρεία με το 70% του κύκλου εργασιών να εξάγεται στο εξωτερικό (55% σε χώρες της Ε.Ε). Πέρυσι και εφέτος η πορεία του τζίρου μας είναι ανοδική χάριν στις εξαγωγές. Στοχεύουμε σε χώρες που αντιστέκονται στην κρίση πχ Σκανδιναβικές χώρες, Γερμανία, Ολλανδία, Αυστραλία κλπ και με αυτό τον τρόπο ισοσταθμίσουμε την πτώση που υπάρχει σε Ελλάδα αλλά και σε «ώριμες» αγορές της Ε.Ε.
Πιστεύετε κι εσείς πως η παρούσα κρίση στη χώρα, αποτελεί ταυτόχρονα και ευκαιρία για να διορθωθούν κάποια «κακώς κείμενα» στον χώρο;
Κάθε κρίση έχει και τις ευκαιρίες της. Το Κινέζικο ιδεόγραμμα για την κρίση είναι ένας συνδυασμός της ευκαιρίας με την απειλή. Η ευκαιρία για την Ελλάδα είναι επιτέλους να συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορεί να στηρίζει στα σοβαρά καμία οικονομική ανάπτυξη πάνω στις εισαγωγές με δανεικά χρήματα ούτε και στην ανάπτυξη του δημοσίου τομέα και του κρατισμού. Η ευκαιρία για την επόμενη δεκαετία είναι να βάλει τις βάσεις η χώρα για διατηρήσιμη ανάπτυξη που θα βασίζεται στην παράγωγή και στην εξωστρέφεια δηλαδή στην πλήρη εφαρμογή του μοντέλου «Παράγω και Εξάγω».
Τι καινούργιο θέλει να φέρει ως επιχειρηματική νοοτροπία και ποιοι είναι οι μελλοντικοί στόχοι της Olympia Electronics Α.Ε. καθώς και οι προοπτικές της στην αγορά, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό;
Εμείς πιστεύουμε ακράδαντα ότι σε αυτή την ευλογημένη χώρα έχουμε όλες τις δυνατότητες να αναπτύξουμε και να παράξουμε προϊόντα τεχνολογίας αιχμής. Οι μελλοντικοί στόχοι της Olympia Electronics Α.Ε. είναι η διατήρηση του κυρίαρχου μεριδίου αγοράς στην Ελλάδα και η περεταίρω επέκταση στο εξωτερικό έτσι ώστε η εταιρεία να είναι από τις κορυφαίες Ευρωπαϊκές Επιχειρήσεις.
Ως ένας από τους βασικούς «παίκτες» της εγχώριας αγοράς στα συστήματα ασφαλείας, τι πιστεύετε ότι θα ήταν καλό να αλλάξει σ’ αυτήν, με αφορμή την τωρινή κατάσταση;
Είναι πολύ σημαντικό να ενταθούν οι έλεγχοι στην αγορά. Υπάρχουν εισαγωγείς και έμποροι ηλεκτρολογικού υλικού που βαφτίζουν ανεξέλεγκτα τα Κινέζικα προϊόντα ως Αγγλικά. Αυτό είναι απαράδεκτο και είναι παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού. Επίσης στην αγορά της εμπορίας ηλεκτρολογικού υλικού έχουν αναπτυχθεί επικίνδυνες ολιγοπωλιακές και καταχρηστικές πρακτικές και νοοτροπίες οι οποίες πρέπει να αλλάξουν. Είναι πολύ σημαντικό οι έμποροι να κατανοήσουν την κοινωνική ευθύνη που φέρουν προς την κοινωνία και πως η προώθηση εισαγόμενων προϊόντων έναντι των Ελληνικών επιδεινώνει την κρίση άρα και την δική τους θέση. Περιμένω από τους εμπόρους έμπρακτη στήριξη στα προϊόντα Ελληνικής παραγωγής. Δυστυχώς βλέπω στην αγορά εμπόρους η οποίοι λειτουργούν μόνο με την λογική του πρόσκαιρου κέρδους και δεν τους ενδιαφέρει εάν η εφαρμοζόμενη από αυτούς πολιτική θα κλείσει μια παραγωγική Ελληνική μονάδα. Ευτυχώς υπάρχουν στην αγορά φωτεινά τέτοια παραδείγματα που λειτουργούν με διαφορετικά κριτήρια και αυτά είναι που πρέπει να ανταμείψει ο Έλληνας καταναλωτής και ηλεκτρολόγος. Δηλαδή να πει θα επιλέξω αυτό το κατάστημα που δίνει έμφαση στα Ελληνικά προϊόντα. Εάν δεν γίνει αυτό μονίμως θα είναι οι ξένοι αυτοί οι οποίοι θα βάζουν τους κανόνες στην Ελληνική αγορά αλλά και οι έμποροι που προτιμούν τα εισαγόμενα προϊόντα θα εξαγοραστούν σύντομα από ξένες αλυσίδες ή θα χάσουν το πλεονέκτημα που σήμερα έχουν από ξένες αλυσίδες που θα επεκταθούν στην Ελληνική αγορά.
Σε παλαιότερες συνεντεύξεις σας, είχατε δηλώσει πως αυτό που πρέπει να κάνει την διαφορά για την χώρα μας, είναι η στροφή του παραγωγικού της μοντέλου στην ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής. Ποιότητα και όχι ποσότητα δηλαδή. Η σημερινή όμως εικόνα της χώρας με την ανεργία στα ύψη, την φυγή στο εξωτερικό του καλύτερου στελεχικού της δυναμικού, την τυφλή εντατικοποίηση της παραγωγής και την μείωση των απολαβών, θυμίζει περισσότερο ασιατικά μοντέλα χωρών παραγωγής αντιγραμμένων φθηνών προϊόντων. Εκτιμάτε ότι κινούμαστε πάνω σε μια δύσκολη, ωστόσο σωστή κατεύθυνση ή όχι;
Θεωρώ ότι η ανταγωνιστικότητα μπορεί να αυξηθεί με την μείωση του μη μισθολογικού κόστους δηλ των ασφαλιστικών και εργοδοτικών εισφορών, την μείωση του κόστους της ενέργειας, των μεταφορών, της φορολογίας και της γραφειοκρατίας. Εάν όλα αυτά συμβούν τότε δεν χρειάζεται κάμμυα παρέμβαση στο μισθολογικό κόστος.